Co dzieje się z akumulatorem w samochodzie, kiedy pojazd elektryczny osiągnie już kres własnej żywotności? Odpowiedź jest bardzo prosta. Zupełnie nowe analityczne oprogramowanie BattMAN RelLife w przeciągu paru minut, potrafi sprawdzić jego stan. System ten służy do szybkiego kontrolowania stanu akumulatora w recyklingu w nowo powstałym zakładzie Volkswagen Group Componets w Niemczech.
W zależności od tego, jaką pojemność w akumulatorze odkryje system, wysokonapieciową baterię można w całości albo w części wykorzystać w samochodzie, jako przenośny rezerwuar energetyczny lub celem wyprodukowania zupełnie nowych ogniw trakcyjnych.
Jeszcze zanim uruchomiono pilotażową instalację recyklingową, oprogramowanie BattMAN poddano pracom o charakterze rozwojowym, współpracując przy tym ze specjalistami od recyklingu. Po dłuższym czasie programowania oraz testowania, system ten mógł się stać nowym analitycznym narzędziem, które w przeciągu paru minut umożliwia ocenę akumulatora. Jeszcze do niedawna, proces ten mógł trwać nawet do paru godzin.
Po podłączeniu do złącz o niskim napięciu, urządzenie sprawdzi najpierw, czy bateria będzie w ogóle w stanie komunikować się oraz przesyłać dane. Później system wykryje i wyświetli wszelakie komunikaty na temat błędów, a także rezystancję danej izolacji, temperaturę, pojemność oraz napięcie ogniw. Axel Vanded Branden, inżynier do spraw jakościowych w Audi Brussel uważa, iż możliwie jest zmierzenie wszelkich najistotniejszych parametrów ogniw. Później system świetlnej sygnalizacji pokazuje stan każdego z ogniw: zielony oznaczać będzie, iż dane ogniowo jest w bardzo dobrym stanie, żółty, iż wymaga dokładnej kontroli, zaś czerwony, iż ogniwo jest całkowicie niesprawne.
Umożliwia to użytkownikowi określenie stanu ogólnego akumulatora. Po określeniu, do wyboru będziemy mieć trzy różne opcje:
- regeneracja – to proces, w którym akumulator po przeprowadzonych pracach mających ocenić jej aktualną rynkową wartość, z uwagi na dobry bądź bardzo dobry stan, może być ponownie wykorzystany w roli części zamiennej do elektrycznych pojazdów. Wiele mających z tym związek koncepcji, obecnie jest jeszcze w fazie przygotowań,
- tak zwane drugie życie – kiedy stan akumulatora będzie średni albo dobry, może być użytkowany jeszcze poza pojazdem elektrycznych przez długi czas. Może znajdować zastosowanie w elastycznych stacjach szybkiego ładowania, w robocie ładującym w wersji mobilnej, w systemie transportowania bez kierowców albo w wózku widłowym, jak również w awaryjnym, domowym systemie zasilającym,
- efektywny recykling – akumulator rozbierany jest na materiały podstawowe, takie jak czarny proszek, tworzywa sztuczne, miedź czy aluminium. Czarny proszek, zawiera w swoim składzie cenne surowce, takie jak grafit, kobalt, mangan, nikiel czy lit, które zanim będą ponownie przetwarzane na katodowy materiał, muszą zostać oddzielone przy pomocy hydrometalurgicznych metod przez wyspecjalizowane zakłady partnerskie.
Artykuł wspierany przez Akumulatory Warszawa Baterie Przemysłowe