0

Napięcie ładowania jest krytycznym parametrem dla akumulatorów żelowych i AGM? W akumulatorach AGM i żelowych mamy do czynienia z tak zwanym granicznym napięciem ładowania. Jest to parametr krytyczny, który nie może zostać przekroczony, gdyż w przeciwnym wypadku akumulator ulegnie poważnemu uszkodzeniu. Oba wymienione typy akumulatorów to urządzenia z rekombinacją gazów. W praktyce oznacza to tyle, że tlen zawarty w tego rodzaju akumulatorach ulega rekombinowany wraz z wodorem. Wodór jest wytwarzany na specjalistycznych ujemnych płytach, zaś tlen na ołowiowych płytach. Rekombinacja wodoru wraz z tlenem prowadzi w efekcie do powstawania wody, która powraca bezpośrednio do elektrolitu, który zawarty jest w konkretnym akumulatorze. W tenże sposób akumulatory mogą być bezobsługowe. Nie trzeba będzie dolewać do nich wody, ani ciągle kontrolować ich technicznego stanu. To niezwykle wygodne rozwiązanie tym bardziej dla osób zapracowanych i mało doświadczonych. Jeśli zastanawiamy się jakie jest prawidłowe napięcie ładowania akumulatorów AGM, to nie może ono przekraczać wartości na poziomie 14,7 V. Jeżeli zaś zastanawiamy się jakie jest prawidłowe napięcie ładowania akumulatorów GEL, to należy mieć na uwadze, iż nie powinno ono przekraczać 14,5 V. 

Dlaczego napięcie ładowania jest krytycznym parametrem dla akumulatorów żelowych i AGM?

W akumulatorach AGM, jak i w żelowych stosuje się specjalne otwory odgazowujące z zaworem, które dodatkowo się uszczelnia. Wewnątrz akumulatora utrzymywane jest w tenże sposób właściwe nadciśnienie, a co za tym idzie rekombinacją gazów może przebiegać bez większych problemów.  Po drodze nie dojdzie do ewentualnych nieprawidłowości. Ogniwa zawarte w akumulatorach nie ulegają w tenże sposób awarii, ani wyschnięciu. Zawór odpowiedzialny jest również za bezpieczne usunięcie nadmiaru ciśnienia, które powstaje w akumulatorze w wyniku jego przeładowania. Zjawisko to może mieć miejsce zwykle wówczas, kiedy regulator napięcia akumulatora w urządzeniu zostanie uszkodzony i trzeba go możliwie najszybciej naprawić. Jeżeli tego nie zrobimy, ogniwo na pewno ulegnie uszkodzeniu i nie będzie możliwa jego ewentualna regeneracja. W wyniku tego gaz, który usuwany jest poprzez zawór zawiera spore ilości tlenu, jak i wodoru. Nie biorą one udziału w procesie rekombinowania, do którego dochodzi w środku używanego urządzenia. Z uwagi na to cały cykl zostaje zahamowany, zaś akumulator z dużym prawdopodobieństwem ulegnie procesowi wysuszenia i nie będzie się go już dało uratować, co skutkować będzie koniecznością wymiany baterii na całkowicie nową.  

1,4/5 - (28 votes)

Zobacz także